HU ontving ruim half miljoen te veel

De hogeschool voerde ten onrechte 630.000 euro op voor bekostiging bij het ministerie van onderwijs. Dat bedrag wordt verrekend op de rijksbijdrage van dit jaar.

Dat is de uitkomst van het overleg tussen het college van bestuur en het ministerie. Van de subsidie is bijna 560.000 euro door het ministerie betaald, terwijl 72.000 wel is toegekend, maar nog niet ontvangen.

In de periode van 2004 tot en met 2007 zijn tientallen studenten ten onrechte opgevoerd voor bekostiging. Zij volgden een eenjarige cursus schrijftolk aan de faculteit Educatie, maar werden ingeschreven bij de bacheloropleiding leraar/tolk Nederlandse gebarentaal. Ook claimde de hogeschool onterecht subsidie voor ruim tien medewerkers die de afgelopen twee jaar de cursus zelfconfrontatiemethode bij de faculteit Educatie volgden.

Het college erkende eind vorig jaar op basis van twee onderzoeken dat er fouten zijn gemaakt bij de inschrijving en overlegde met het ministerie over de hoogte van de terug te betalen subsidie. Het ministerie houdt het bedrag in op de bekostiging die de hogeschool in september 2008 ontvangt, zegt een woordvoerder. Onbekend is of dit wordt doorberekend aan de faculteit Educatie.