HU populair onder vluchteling-studenten

Dit jaar zijn 31 vluchtelingen een studie aan de HU gestart. Dat is het grootste aantal onder Nederlandse hogescholen en universiteiten, meldt de Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF.

Iran is met zes studenten de grootste groep, gevolgd door Eritrea, Afghanistan en Azerbedjan (met elk vier). Drie zijn afkomstig uit Irak. De technische studies zijn met tien vluchteling-studenten het meest in trek, gevolgd door gezondheidszorg (acht) en economische studies (zes).

In totaal zijn ruim 280 vluchtelingen een opleiding in Nederland begonnen. Zij worden begeleid en financieel ondersteund door de UAF. De HU is populair omdat er cursussen worden aangeboden waardoor zij zich kunnen voorbereiden op de studie, zegt een woordvoerder van UAF. Zo kunnen internationale studenten de cursus Nederlandse taal en cultuur volgen bij het Centre for Languages and Culture.