HU-student opgepakt bij pro-Tibet demonstratie

Stef Bolte (24), student culturele maatschappelijke vorming uit Amersfoort, is dinsdag 22 april opgepakt in Jakarta bij een demonstratie tegen de onderdrukking van Tibet door China.

De politie in de Indonesische hoofdstad hield Bolte samen met zes Indonesische demonstranten aan voor het Bung Karno-stadion, waar zich later op de dag de olympisch fakkelceremonie afspeelde.

Hoewel hij een Tibet Vrij-shirt droeg, stond Bolte naar eigen zeggen alleen toe te kijken hoe circa honderd mensen spandoeken en vlaggen over de omheining hingen. ‘Ik heb niks gedaan. Ik heb alleen wat foto’s gemaakt voor mijn stage.’

Bolte loopt in Jakarta stage bij de mensenrechtenorganisatie Kontras, waar hij onderzoek doet naar democratisering in Indonesië. Hij werd gisteren de hele dag ondervraagd. De politie dreigt hem het land uit te zetten, maar het onderzoek is nog gaande. De demonstranten zouden geen toestemming hebben gevraagd voor hun actie.