HU verliest rechtszaak tegen ministerie

De Rechtbank Utrecht heeft het bezwaar van de hogeschool ongegrond verklaard. Dat blijkt uit de uitspraak van de rechtbank op 4 september.
De HU heeft in de periode 2000 en 2003 ten onrechte Belgische studenten ingeschreven via het bedrijf O&O (de zogenaamde O&O-carrousel) en rijkssubsidie ontvangen, aldus de rechtbank. Ook is volgens de rechter onterecht subsidie gekregen voor studenten van de opleiding kort-hbo bedrijfskader.
In 2001 kwam aan het licht dat enkele hogescholen, waaronder de HU, er frauduleuze praktijken op na leken te houden bij de inschrijving van studenten. Zij zouden voor miljoenen euro’s onterecht aan financiering hebben ontvangen. Deze vermeende ‘hbo-fraude’ deed veel stof opwaaien en was onderwerp van talloze rechtszaken omdat het ministerie deze gelden terugvorderde.
De commissie Schutte, die onderzoek deed naar de praktijken, becijferde dat de HU aanvankelijk 5,7 miljoen moest terugbetalen, waar de hogeschool zich bij neer leek te leggen. Later verhoogde het ministerie de claim tot tien miljoen euro, dat weer werd verlaagd tot ruim 7,5 miljoen. De hogeschool tekende hiertegen bezwaar aan. Deze zaak diende begin december vorig jaar. Het is niet bekend of de hogeschool tegen de uitspraak in hoger beroep gaat. (GR)