HU wereldwijd 1649-ste

De HU staat op een 1649-ste plaats in de wereldwijde top-4000 van onderwijsinstellingen. In vergelijking met andere Nederlandse hogescholen is dat een vijfde plek.

De eerste Nederlandse hbo-instelling in de ranking is de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht op nummer 1342. Ook Fontys en de hogescholen van Rotterdam en Amsterdam gaan de HU voor.

De eerste Nederlandse universiteit in de lijst is de Universiteit Utrecht op de 65-ste plaats. De top van de ranking wordt gedomineerd door Amerikaanse universiteiten zoals het Massachusetts Institute of Technology, Harvard en Stanford.

De ‘webometrics ranking’ is een initiatief van de Spaanse onderzoeksinstelling CSIC en meet de aanwezigheid en inpact van onderwijsinstelllingen op internet.