HU wil stoppen met Parnassos

De deelname van de Hogeschool Utrecht aan cultuurcentrum Parnassos staat ter discussie. Het college van bestuur overweegt de subsidie in het najaar van 2010 te stoppen.

Dat bevestigt Wim Kuus, directeur van het Servicebureau van de HU, naar aanleiding van een bericht in het Ublad van de Universiteit Utrecht. Volgens Kuus zijn de colleges van beide instellingen in gesprek over alle studentenvoorzieningen die gezamenlijk worden gefinancierd. Behalve Parnassus zijn dit onder meer sportcentrum Olympos, de Utrechtse Introductie Tijd (UIT), het Centrum voor Studiekeuze en de studentenverenigingen.

De totale kosten zijn voor de hogeschool te hoog en daarom moet het college van de HU keuzes maken. Het stopzetten van de subsidie aan Parnassos is de inzet van de onderhandelingen met de universiteit. ‘Maar er zijn nog geen definitieve besluiten gevallen’, zegt Kuus. Mocht de HU zich uit Parnassos of een andere voorziening terugtrekken dan zal dat niet voor september 2010 zijn. De hogeschool zal in dat geval een alternatief aanbieden.

Marieke van Merriënboer, directeur van Parnassos Cultuurcentrum, heeft van het college van de universiteit vernomen dat het besluit van de HU om met Parnassos te stoppen definitief is. De hogeschool betaalt jaarlijks 90.000 euro subsidie terwijl 300 tot 350 hogeschoolstudenten cursussen bij Parnassos volgen. Dat is circa tien procent van het totaal. Mocht de HU zich terugtrekken dan ontstaat een fors gat in de begroting terwijl de vaste lasten voor de gebouwen en personeel gelijkblijven, zegt ze. ‘Daardoor zullen er maatregelen genomen moeten worden waaronder het schrappen van cursussen.’