HU wint beide Anna Reynvaan prijzen

Roland van de Sande en Sonja van Hamersveld, beiden docent op de faculteit Gezondheidszorg aan de HU, hebben de twee Anna Reynvaanprijzen gewonnen.

Van de Sande ontving de verpleegkundige wetenschapsprijs voor zijn onderzoek: ‘Aggression and seclusion on acute psychiatric wards: effect of short-term risk assessment.’ Het onderzoek gaat over het inzetten van de Crisismonitor, waarmee de dwangbehandeling in de Geestelijke gezondheidszorg (GGZ) wordt teruggedrongen. De Crisismonitor polst constant de toestand en de  stemming van de patiënt.

Van Hamersveld kreeg de verpleegkundige praktijkprijs met haar project ‘Winst en leefstijl’. Bij dit project krijgen mensen die langdurig gebruik maken van GGZ, leefstijlbegeleiding van verpleegkundigen die geschoold zijn als leefstijlcoach. Zij zorgen ervoor dat deze patiënten gezonder gaan leven.

Sinds 1999 wordt jaarlijks de Anna Reynvaanlezing gehouden waarbij ook de prijzen worden uitgereikt. Anna Reynvaan was een Nederlandse verpleegkundige en adjunct-directrice van het Wilhelmina Gasthuis, tegenwoordig opgegaan in het Academisch Medisch Centrum (AMC). Naast de eer krijgen de docenten een sculptuur en een prijs van 5000 euro, die bedoeld is voor een studiereis of stage.