Hugo Borst over HUmedia: losers

‘Had toch even gebeld, kleutertjes van HUmedia. Dan had ik verteld waarom het off the record is.’ Aldus de reactie van voetbalcommentator Hugo Borst op de oproep van de community HUmedia om een gastcollege te filmen en op de site te zetten.

Het commentaar van Borst is door studievereniging LeF op de site van HUmedia geplaatst. LeF organiseert donderdag 8 januari een bijeenkomst op de School voor Journalistiek met Borst en collega Bert Maalderink. Het is niet de bedoeling dat er opnames worden gemaakt. HUmedia riep studenten journalistiek desondanks op om verslag te doen.

Dit tegen de zin van Borst. ‘Had HUmedia niet eerst even contact met mij op moeten nemen?’ vraagt hij zich af. ‘Was de redactie soms te lui? Lijden ze aan telefoonangst? Hebben ze geen persoonlijkheid?’

Over de reden van het film- en publicatieverbod schrijft Borst: ‘Ik wil het vertrouwen niet beschamen van mensen die mij iets off the record zeggen.’ Verder hoopt hij dat ‘de losers van HUmedia’ aanwezig zullen zijn. Maar: ‘Ik wed dat de HUmedia’s niet durven en als ze toch durven te komen angstvallig zwijgen en als ze toch hun mond opendoen helemaal geen sterke vragen in petto hebben voor Maalderink en Borst die het achterste van hun tong durven te laten zien.’

Paul Schram van LeF verzekert dat de reactie echt van Hugo Borst komt. Hij nuanceert het beeld dat alle lezingen in de reeks off the record zijn. Bij eerdere colleges konden gewoon opnames worden gemaakt. Maar als sprekers er om vragen, zoals bij de laatste drie geplande optredens, wordt verzocht om er niet over te publiceren.