Huiseigenaren naar rechter om vergunning

Een groep van honderd huizenbezitters stapt naar de rechter omdat ze vindt dat ze helemaal geen vergoeding hoeft te betalen voor de omzettingsvergunning, die nodig is om een woning om te bouwen tot studentenhuis.

De gemeenteraad stemde vorige week in met een coulanceregeling voor huizenbezitters die tussen oktober 2001 en januari 2007 verzuimd hebben een dergelijke vergunning aan te vragen.

Zij krijgen 75 procent korting en dat scheelt per huis tienduizenden euro’s. De prijs van de vergunning moet het verbouwen van eengezinswoningen tot studentenhuis beperken. In eerste instantie wilde de gemeente Utrecht de ‘verzakers’ de volle mep (ruim 200 euro per vierkante meter) laten betalen. Na overleg met Vastgoed Belang, een belangenorganisatie van vastgoedeigenaren met 1100 leden in de stad, paste wethouder Bosch de regeling aan.

Een deel van de leden van Vastgoed Belang, gesteund door andere huizenbezitters in de stad, wil nu ook de coulanceregeling van tafel. Zij vinden dat die juridisch niet houdbaar is, aldus woordvoerder Verkade. De eigenaren voelen zich gesteund door rechterlijke uitspraken in de zaak-Chang. De rechter oordeelde onlangs dat Chang de opgelegde dwangsom voorlopig niet hoeft af te dragen. De voorzieningenrechter vindt dat er eerst maar eens gekeken moet worden naar het beleid van de gemeente. Dit kan via een zogeheten bodemprocedure.

De honderd huiseigenaren die nu tegen de gemeente gaan procederen, nemen dezelfde advocaat in de arm als Chang.