Huiskamer op dak ziekenhuis

Op het dak van het Wilhelmina Kinderziekenhuis (WKZ) in de Uithof wordt dit jaar een huis gebouwd. In de Ronald McDonald Huiskamer, zoals het project wordt genoemd, kan familie van patiëntjes even bijkomen van het ‘ziekenhuisgevoel’.

De Huiskamer is een initiatief van het Ronald McDonald Huis Utrecht, dat tegenover het WKZ ligt. In dat Huis kan familie overnachten van patiëntjes die ver van het WKZ wonen; de nieuwe Huiskamer is bedoeld voor gebruik overdag.

‘Familieleden moeten in de Huiskamer vooral even los van de ziekenhuissfeer kunnen komen’, zegt huismanager Judith Hermelink. ‘Het WKZ is vooral gebouwd voor kinderen. Logisch, maar daardoor zijn er relatief weinig voorzieningen voor ouders. En die zitten vaak te wachten. Er zijn wel een paar kamers, maar die zijn klein en smal’, vervolgt Hermelink. ‘Waar moet je zitten tijdens een vier uur durende operatie? Met je andere kinderen? In de hal? Daar lopen de hele tijd mensen doorheen. Of het restaurant? Daar is het ook druk.’ (AD/UN)