Huisvester klaagt kritische huurder aan

Studentenhuisvester Duwo stapt naar de rechter om een ‘lasterlijk’ opiniestuk van een huurder in universiteitsblad Ad Valvas. Duwo eist rectificatie en 2500 euro schadevergoeding.

In het artikel van 21 februari beweert Van der Helm dat Duwo oud-studenten wegjaagt, dat buitenlandse studenten te veel huur betalen en dat familie van Duwo-medewerkers via de huisvester aan woonruimte komt, ook als ze niet studeren. Die laatste beschuldiging heeft hij overigens ingeslikt.

Van der Helm bewoont een etage in Amsterdam die een paar jaar geleden in handen kwam van Duwo. Sindsdien laat hij zich regelmatig negatief uit over de studentenhuisvester. Duwo-directeur Jan Benschop is ‘not amused’. Op de nieuwe website www.ad-valvas.nl laat hij weten dat het in Van der Helms verhaal niet gaat om een ‘politiek meningsverschil of een vergissing, maar om kwaadsprekerij.’ Van der Helm moet zijn beschuldigingen inslikken en spijt betuigen.

De kwestie komt op 28 april voor de rechter. Hoewel Van der Helm tegen Ad Valvas zegt achter de tekst van zijn opiniestuk te blijven staan, heeft hij zijn weblog al opgeschoond. Hij zegt zo te willen voorkomen dat hij door de rechter op hoge kosten wordt gejaagd.