HUmedia: maak opnames van gastcollege

Online community HUmedia roept studenten journalistiek op om een bijeenkomst met sportcritici Hugo Borst en Bert Maalderink op te nemen en op de website te plaatsen. Organisator studievereniging LeF wil het gastcollege off the record houden.

De sportjournalisten Borst en Maalderink interviewen elkaar donderdag 8 januari tijdens een lezingenreeks van de studievereniging op de School voor Journalistiek. Zoals gebruikelijk bij dit soort lezingen mogen er geen film- of audio-opnames worden gemaakt en geen artikelen worden gepubliceerd. Daar is HUmedia het niet mee eens. ‘We zitten immers op de School voor Journalistiek en worden niet opgeleid tot pr-medewerkers of stagiaires bij de Pravda (krant in de voormalige Sovjet-Unie, red.).’ De opnames kunnen vervolgens op de site worden geplaatst, belooft HUmedia.

Enkele weken geleden zegde pr-man Kay van de Linde een gastcollege voor de cyclus van LeF af nadat uitspraken van hem tijdens een lezing aan de Universiteit van Amsterdam in de media opduikelden. Daardoor moest hij opstappen als adviseur van de partij Trots op Nederland van Rita Verdonk. Studievereniging LeF benadrukt sindsdien met klem dat het niet de bedoeling is dat er opnames worden gemaakt van de lezingen.