Huurverhoging bij SSH-woningen

Bewoners van woningen van studentenhuisvester SSH Utrecht gaan in 2009 soms fors meer huur betalen. De servicekosten kunnen met bijna twintig euro per maand stijgen.

Met ingang van 1 januari worden de voorschotten van de servicekosten van de meeste complexen aangepast. Het gaat om bijvoorbeeld De Bisschoppen, de spaceboxen, IBB en de Warande in Zeist. De verhoging varieert van vijf euro tot bijna twintig euro (bij de spaceboxen). De huurprijzen van de SSH-stadspanden worden in februari aangepast.

Oorzaak van de huurverhoging is een nieuwe prijsafspraak met energieleverancier Eneco. SSH koop grootschalig in en sluit een contract af voor meerdere jaren. Vanwege de stijging van de energieprijs valt het nieuwe contract fors duurder uit. Daarbij komt dat de woningcorporatie volgens de Belastingdienst de afgelopen jaren te weinig energiebelasting heeft berekend. Dit is herzien wat leidt tot een duurdere energieprijs.

Huurders worden door een brief op de hoogte gesteld van de verhoging.