Hyven voor het Glazen Huis

Een plaatje aanvragen via de hyvespagina van Serious Request. Dat kan dit jaar voor het eerst door een tool dat is ontworpen door student mediatechnologie Arno Wilkens.

De vijfdejaars aan de HU studeert af bij het beroemde Glazen Huis, dat dit jaar in Breda staat. 3FM-dj’s Coen Swijnenberg, Paul Rabbering en Giel Beelen sluiten zich vanaf vrijdag 19 december zonder eten zes dagen op om donaties te werven voor het Rode Kruis.

Wilkens ontwierp meerdere technische snufjes voor de hyvespagina van Serious Request (seriousrequest-3fm.hyve.nl), zoals een game waarin de speler als vluchteling een kamp moet zien te bereiken. Daarnaast zorgde hij er voor dat gevers een ‘skinpimp’ van hun hyve kunnen krijgen: een persoonlijke achtergrond voor hun pagina. Verder regelde hij dat de foto van de donateur tijdens tv-uitzendingen wordt vertoond, met vermelding van de bijdrage.

Ook enkele andere studenten mediatechnologie van de HU zijn betrokken bij Serious Request. Zij maakten het vluchtelingenspel dat op de Grote Markt in Breda wordt gespeeld en zorgden er voor dat donateurs die een bedrag in de brievenbus van het Glazen Huis doen een geprinte foto van zichzelf meekrijgen.

Arno Wilkens is tijdens de actie dagelijks aanwezig van ongeveer acht uur ’s ochtends tot ’s avonds twaalf. In tegenstelling tot de dj’s slaapt hij niet in het Glazen Huis, maar in een hotel in Breda.