Illegale studentenhuizen voor schijntje legaal

Kamerverhuurders die tussen 2001 en 2007 een woning zonder vergunning ombouwden tot studentenhuis, mogen mogelijk voor een kwart van het tarief het pand alsnog legaliseren.

Wethouder Bosch geeft toe dat in die periode onduidelijk was of een vergunning nodig was.

Sinds januari 2007 moeten kamerverhuurders de gemeente een vergoeding betalen voor elk huis dat ze ombouwen voor kamerverhuur. Voor een gemiddeld huis is dat al snel 20.000 euro.

Kamerverhuurders hebben steeds betoogd dat in de jaren voor 2007 onduidelijkheid bestond over het aanvragen van een vergunning. Het college van b en w geeft dat nu in een brief aan de gemeenteraad toe.

Bosch wil de verhuurders die in deze periode een huis ombouwden nu tegemoet komen door ze tegen 25 procent van het huidige tarief alsnog een vergunning te geven. Hoeveel panden er illegaal worden verhuurd is niet duidelijk.

Of de voorgestelde coulanceregeling er daadwerkelijk komt, hangt af van de gemeenteraad. Die praat morgen over het voorstel.