In actie tegen scheppingstwisten

Bewoners van het katholieke studentenhuis Lepelenburg in Utrecht willen dat de aanhangers van de evolutietheorie en het scheppingsverhaal de strijdbijl begraven. Zij starten de campagne ‘Stop de strijd’.

De groep betreurt het dat de ruzie tussen de ‘creationisten’ en ‘evolutionisten’ is opgelaaid. ‘De evolutietheorie en het geloof kunnen prima samen gaan, dus stop de stijd!’, zo luidt de oproep op de website www.stopdestrijd.nu. Belangstellenden kunnen een affiche te downloaden verspreiden. Ook is een speciale Hyves-pagina opgericht.

Aanleiding is de deze week gestarte verspreiding van miljoenen brochures ‘Evolutie of Schepping?’ door behoudende christelijke organisaties. Dit leidde tot tegenbewegingen zoals het massaal verspreiden van anti-stickers en een actie om de folders terug te sturen naar de initiatiefnemers.

Studentenhuis Lepelenburg aan de Herenstraat biedt onderdak aan tien studenten. Er worden lezingen, discussies en studieweekenden georganiseerd op het gebied van kunst, geschiedenis en levensbeschouwing. Het huis maakt onderdeel uit van de stichting Instudo, die meerdere woningen in diverse steden bezit. Instudo werkt samen met de conservatieve katholieke organisatie Opus Dei.