IN HET KORT

Omschrijf jezelf eens.
Ik kom uit Kamerik, een dorpje bij Woerden, en woon in Utrecht. Ik ga dit jaar afstuderen en werk nu 32 uur als psychiatrisch pedagogisch hulpverlener met jongeren.

Waarom organiseerde je de sponsortocht?
Ik moest competenties halen voor mijn afstuderen, waaronder ‘project leiden’. Docent Marco van Stralen was bezig met de fietstocht, hij is voorzitter van de stichting Ombu waarvoor het geld was bedoeld. Hij vroeg me in eerste instantie of ik mee wilde fietsen. Maar ik ben niet zo sportief en heb toen voorgesteld een deel van de organisatie op me te nemen.

Hoe belangrijk is die bibliotheek?
Het is een warme plek waar de kinderen welkom zijn en veilig kunnen spelen. Ook krijgen ze hulp met lezen en schrijven en is er aandacht voor de ontwikkeling van hun sociale vaardigheden.

Wat is je opgevallen in Argentinië?
De sfeer in z’n algemeen. Hier zeurt iedereen zoveel. Dat het regent, dat ze een beter bed willen. Ik had het er met iemand over. ‘Wij zijn zo ondankbaar en jullie niet. Hoe komt dat toch?’ En zij antwoordde: ‘Ik krijg alles van God.’ Helaas werkt het zo niet in Nederland.

Ben je deze missie uit christelijke overwegingen begonnen?
Ik ben wel christelijk, maar dat is niet mijn motief. Ik geloof in anderen helpen en zorgen voor elkaar. Dat is ook waarom ik ben begonnen met deze opleiding; uiteindelijk wil ik ontwikkelingswerk gaan doen.

En hoe reageerden ze bij de kinderbibliotheek in de sloppenwijk Santa Fernando bij Buenos Aires?
Ze wisten niet waarvoor we kwamen. Het is ook een doelstelling van de stichting om anoniem te helpen. De kinderen dachten dat we gewoon kwamen kijken en gaven ons een hele tocht door de wijk. Fijn om te zien dat we met zo’n klein begin hun toekomst daar misschien iets beter kunnen maken.

Al met al een nieuwe ervaring?
Nou, ik heb wat met reizen. Ik ben een groep mensen zowel naar Jamaica als Roemenië geweest om daar te  gebouwen op te knappen en te bouwen. Beide keren heb ik toen met verschillende mensen geld opgehaald voor de projecten door acties te organiseren onder andere een veiling die 13.000 euro opleverde!

In de toekomst weer zoiets?
Ja, Afrika staat hoog op mijn verlanglijstje. Ik ben nu aan het werk in Nederland en hoop in mei naar Afrika te kunnen. Ik ga eerst research doen om te kijken wat ik daar kan doen.