‘Indianenverhalen over 9/11 kloppen niet’

Dat concluderen veertien studenten van de TU Delft, die op verzoek van Studium Generale onderzoek deden naar de complottheorieën rond de aanslagen van 11 september 2001. Dinsdagavond presenteren zij hun resultaten.
De samenzweringstheorieën tieren welig op het internet. Zo zou het Pentagon helemaal niet door een passagiersvliegtuig geraakt zijn, maar door een klein militair toestel of door een raket; er zijn geen beelden van de impact. Het instorten van de WTC-torens zou niet mogelijk zijn geweest zonder aanvullende explosieven – en hoe zijn die binnengesmokkeld? De regering van de VS zou de aanslag zelf hebben georganiseerd om een excuus te hebben voor de oorlog in Afghanistan en Irak.
De gelovigen van deze complottheorieën dragen veel technische argumenten aan. Een aantal daarvan is nu tegen het licht gehouden. De studenten spraken met deskundigen en voerden technische analyses uit. Volgens hen waren er geen bommen nodig voor het vernietigen van de Twin Towers en past de schade aan het Pentagon bij de verklaring die de Amerikaanse overheid gaf.
Complotdenkers zullen er waarschijnlijk geen geloof aan hechten. Immers, veel informatie was niet toegankelijk of controleerbaar en daardoor ‘moesten de studenten op een aantal punten met veel aannames werken’, schrijft de TU Delft in een persbericht. (HOP)