Inholland wil op termijn van Nyenrode af

Zodra de gelegenheid zich voordoet, zal Inholland zijn belang in de particuliere Universiteit Nyenrode afstoten. Dat zegt bestuursvoorzitter Geert Dales in een interview met de Volkskrant.

In het strategische plan van Inholland stond al dat de hogeschool zich voortaan wil richten op zijn rol als aandeelhouder. ‘Maar aandelen beheren kan nooit het enige doel van een hogeschool zijn, dus er zal vast een moment komen dat we ons terugtrekken. Dat kan alleen nog heel lang duren’, licht Dales desgevraagd toe.

Sinds 2004 heeft Inholland de helft van de aandelen van Nyenrode in handen. Maar het partnerschap had een gering rendement. ‘We blijven wel samenwerken, maar dat doen we ook met andere universiteiten’, zegt Dales. ‘Daarvoor hoeven we niet aan elkaar gelieerd te zijn. Een partnerschap vereist een bijzondere intensiteit.’

Een financiële reden voor Dales’ voornemen is er niet. Nyenrode draait vanaf de tweede helft van 2007 financieel goed, aldus het jaarverslag van Inholland.

De particuliere universiteit was ‘al enige tijd’ op de hoogte van het voornemen van Inholland. Zij maakt zich weinig zorgen over de consequenties, zegt een woordvoerder: ‘Het gaat ons financieel en inhoudelijk voor de wind. De omzet groeit de laatste jaren met tien procent per jaar.’