Instellingsaccreditatie van de baan

De Tweede Kamer is positief over de komst van een algemeen kwaliteitskeurmerk voor hogescholen en universiteiten. Maar de kwaliteit van het onderwijs moet net als nu per opleiding worden getoetst.

Anders dan universiteitenvereniging VSNU zien minister Plasterk en de Tweede Kamer niets in een stelsel waarin geaccrediteerde instellingen hun eigen opleidingen keuren. Na 2009 – als de eerste accreditatieronde er op zit – komt er een mengvorm: voor randvoorwaarden als faciliteiten, personeelsbeleid en medezeggenschap worden instellingen dan als geheel gewogen door de NVAO. Die zaken hoeven dan niet meer aan de orde te komen bij iedere opleidingstoets.

Opmerkelijk genoeg wordt de instellingstoets niet verplicht. ‘Maar ik ga er vanuit dat bestuurders verstandig genoeg zijn om het wel te doen’, zei minister Plasterk. Anders moet een instelling bij iedere opleidingsaccreditatie laten nagaan of de hoeveelheid computers en de kwaliteit van medezeggenschap voldoende zijn. Dat kost meer tijd en geld, en juist dat zorgde de afgelopen jaren voor veel gemor.