Instroom HU stagneert

De stijging van de instroom bij de HU in de afgelopen jaren lijkt tot stilstand gekomen. Er meldden zich ruim tachtig studenten minder aan dan vorig jaar, maar dit aantal zal naar verwachting nog bijtrekken.

De HU staat op een verlies van een procent ten opzichte van vorig jaar. Omdat het totaal aantal aanmeldingen landelijke stijgt, komt het marktaandeel van de HU op min zes procent te liggen. Dit valt op te maken uit recente vooraanmeldingen van het Centraal Bureau Aanmelding en Plaatsing (CBAP).

De definitieve cijfers van de instroom zijn pas in oktober bekend. De jongste gegevens van het CBAP worden de komende tijd nog bijgesteld. Door de invoering van Studielink zijn de getallen niet altijd vergelijkbaar met die van vorig jaar, zegt beleidsmedewerker Hans van der Ende. Hij verwacht dat de instroom van nieuwe studenten en het marktaandeel van de HU uiteindelijk ongeveer gelijk blijven ten opzichte van vorig jaar.

De stagnatie van de groei van nieuwe studenten aan de HU komt op het conto van de faculteit Maatschappij en Recht. Zowel de voltijd- als deeltijdopleidingen laten daar getalsmatig een flinke veer, wat voor de faculteit een reductie van bijna tien procent betekent. Een bescheiden toename bij de andere faculteiten van een tot vier procent kan dit verlies niet volledig compenseren.

Opvallend is dat de interesse voor de deeltijdopleidingen van vijf van de zes faculteiten fors vermindert. Alleen die van de faculteit Natuur en Techniek zitten in de lift. De onstuimige groei bij de voltijdopleidingen bij de faculteit Educatie (met bijna twintig procent) wordt door de daling bij de deeltijd tenietgedaan.