Interne gegevens onbeschermd op internet

Een deel van een oude intranetsite van de faculteit Communicatie en Journalistiek (FCJ) blijkt voor iedereen toegankelijk op internet te staan. Met onder meer adressen en privénummers van (oud) docenten.

Dat meldt de studentenwebsite HUmedia. Onder de noemer ‘HU-gate’ bericht de online community van de faculteit hier maandag 31 augustus over, compleet met een link naar de open directory. Inmiddels zijn de gegevens offline gehaald, maar volgens de studenten nog wel via Google op te vragen.

Behalve de privégegevens van ruim twintig docenten journalistiek gaat het onder meer om enkele namen met cijfers van studenten, foto’s van studiereisjes, notulen van vergaderingen, onderwijsopdrachten en tentamens. De data komen waarschijnlijk van de oude intranetsite van de voormalige School voor Communicatie, nu Instituut voor Communicatie.

Désirée Majoor, directeur van de FCJ, noemt het niet goed afschermen van de oude intranetsite een ‘bedrijfsongeluk’. ‘Dat is natuurlijk vervelend. Het lijkt mij niet de bedoeling dat intranet, dat voor intern gebruik is, voor iedereen van buiten toegankelijk is.’ Onderzocht wordt hoe de gegevens op internet terecht konden komen.