Internetlaboratorium van start

Het Instituut voor ICT, het ict-bureau Evident en Microsoft beginnen een Utrechts internetlaboratorium, ULab genaamd. Op maandag 4 februari was de kick-off van de pilot die tot juni duurt.

In het ULab krijgen talentvolle studenten de kans vernieuwende internettoepassingen te ontwikkelen voor concrete praktijkcases. Volgens Herbert Pesch van het interactief communicatiebureau Evident uit Utrecht ontstond het idee voor ULab toen zijn bedrijf zocht naar een praktische manier om studenten te betrekken bij de research and development-activiteiten van het bedrijf. ‘De hogeschool dacht er al langer over een onderzoekssemester in te stellen, zegt Henk Plessius van het Instituut voor ICT, waarbij meerdere faculteiten samenwerken. ‘Er kwamen dus eigenlijk twee dingen bij elkaar.’
Het eerste project van de pilot is het bedenken en bouwen van een toepassing waarbij informatie wordt gepresenteerd op online-plattegronden. De studenten beschikken over de modernste Microsoft-producten Silverlight en Microsoft Virtual Earth. Zij werken vier dagen per week bij Evident en volgen een dag college op school. De beste twee studenten mogen op bezoek bij het hoofdkantoor van Microsoft in de Verenigde Staten. (SP)