Jaarcijfers: overschot van 15 miljoen euro

De HU houdt over het jaar 2011 zo’n 15 miljoen euro over. Toch moet er de komende jaren bezuinigd worden.

Dat maakte collegelid Jan Bogerd dinsdag 24 april bekend bij de presentatie van de jaarcijfers. Dit overschot op de exploitatie vertelde hij naar eigen zeggen ‘met enige schroom’. Bogerd: ‘Eigenlijk kan dit niet. Het geld dat voor de kerntaken onderwijs en onderzoek bestemd is moet ook daadwerkelijk besteed worden.’

In het jaar 2010 ontstond een overschot op de exploitatie van 25 miljoen euro. Een van de oorzaken is dat er minder docenten worden aangesteld dan financieel mogelijk is. ‘Ik bespeur risicomijdend gedrag dat niet gerechtvaardigd is vanwege de financiële situatie’,  zei Bogerd.

De meevallers van de afgelopen twee jaren betekenen niet dat de hogeschool financieel op rozen zit. Door onder meer de langstudeermaatregel, die in september van dit jaar ingaat, schiet de begroting de komende jaren in het rood. Over 2012 en 2013 is voorzien in een tekort van 5,5 miljoen euro, oplopend tot circa 15 miljoen in de jaren erna.

Dit kan in eerste instantie afgedekt worden door de inzet van algemene reserves. Maar om te voorkomen dat de hogeschool structureel in de rode cijfers terecht komt moet er bezuinigd worden, herhaalde Bogerd. In twee jaar tijd dient tien procent op de uitgaven voor ondersteunend personeel en vijf procent van de materiele lasten gereduceerd te worden.

De jaarrekening moet nog goedgekeurd worden door de raad van toezicht. Als dit eind mei is gebeurd worden de gegevens samen met het jaarverslag 2011 op Sharepoint gepubliceerd.