Jacht op verkeersborden

De Groningse politie gaat optreden tegen studenten die verkeersborden en ander straatmeubilair op hun kamer hebben hangen.

Het is een wijdverbreid gebruik onder studenten om kamers op te sieren met verkeersborden en straatnaamborden. De politie in Groningen vond tijdens een controle 45 stuks straatmeubilair in vier panden, meldt de Universiteitskrant Groningen.

Omdat diefstal van de borden de gemeente op kosten jaagt en er gevaar op straat ontstaat, gaat de Groningse politie tegen het gebruik van illegale kamerversierselen optreden. Met ingang van oktober wordt dit vergrijp met 200 euro beboet, ook al hangt het ding al jaren aan de muur. In de maand september kunnen studenten het straatmeubilair inleveren zonder dat er een straf wordt uitgedeeld, schrijft de universiteitskrant.

Volgens een woordvoerster van de Utrechtse politie is diefstal of heling van verkeersborden strafbaar en staat er een boete op van minimaal 500 euro. ‘Als we dergelijke artikelen zien hangen treden we op.’