Joran-hype ludiek gehekeld

Voor de drie jaarclubgenoten van Veritas is de ludieke polsbandjes-actie rond de Joran van der Sloot-hype geslaagd. ‘Het is onvoorstelbaar hoe we de media in de tang hebben kunnen nemen,’ zegt Bob Wijers, zesdejaars student Rechten.

De commotie rondom Joran van der Sloot na de uitzending van Peter R. de Vries was enorm. Iedereen had er meteen een mening over en Joran werd publiekelijk aan de schandpaal genageld. Zelfs door veel mensen doodgewenst. Utrechtse studenten Bob, Joep en Sidney wilden een satirische noot plaatsen rondom de mediahype. Bob: ‘Ik studeer strafrecht en geloof in onschuld tot het tegendeel bewezen is.’

Op de voor de actie gemaakte website www.ikweetdewaarheid.nl was een filmpje te zien van de twee acteurs Pieter en Paul. Voor 2,75 euro bieden ze een rood polsbandje aan met de tekst ‘He did it!’ of een groene bedrukt met de tekst ‘He did not!’ De indruk werd gewekt dat heel Nederland zo overduidelijk voor zijn mening kon uitkomen.

Op de website is het filmpje in één dag 500.000 bekeken. Het is op tientallen weblogs verschenen en door verschillende nationale media opgepikt. De jongens kregen veel commentaar. Zo zouden ze geld willen verdienen over de rug van iemand anders. Bob: ‘De volgende dag maakten we bekend dat het om een grap ging. Helaas hebben niet alle media dat meegenomen. Misschien hadden we het eerder bekend moeten maken of langer vol moeten houden. Ondanks dat is het voor ons een geslaagde actie.’ (LC)