Journalistiekstudenten naar Olympische Spelen

Een ploeg journalistiekstudenten en –docenten gaat tijdens de Olympische Spelen in Peking de publiciteit van het Holland Heineken House verzorgen.

Negen derdejaars studenten vormen onder begeleiding van docenten Paul de Lange en Gert-Jan Peddemors een redactie die ter plekke een dagelijkse krant maakt, een website bijhoudt en beelden voor de schermen uitzoekt. De selectie van de studenten is in volle gang.

Bierbrouwer Heineken en sportorganisatie NOC*NSF, initiatiefnemers van het Holland Heineken House, benaderden het Freelancebureau van de School voor Journalistiek met het verzoek een redactie te leveren. Het Holland Heineken House is de thuisbasis van de Nederlandse sportwereld (waaronder supporters, sporters, artiesten en pers) tijdens de Olympische Spelen in augustus. De redactie doet verslag van feesten, huldigingen en andere activiteiten in en rond het zalencomplex.

Heikele onderwerpen als de positie van Tibet, mensenrechten en censuur zijn met Heineken en NOC*NSF besproken, verzekert Chris van der Heijden van het Freelancebureau. ‘Wij bedrijven daar geen vrije journalistiek, het is een vorm van bedrijfsjournalistiek’, zegt hij. ‘Als iemand zich op de stoep opblaast kunnen we er niet omheen, maar de studenten gaan niet de stad in om over politiek te schrijven.’ De groep journalisten is in principe zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de krant en website. Definitieve afspraken hierover worden nog gemaakt.