‘Kabinet zet Nederlands hoger onderwijs op achterstand’

Stenden Hogeschool is teleurgesteld dat staatssecretaris Zijlstra Nederlandse hogescholen en universiteiten niet toestaat om geaccrediteerde opleidingen in het buitenland aan te bieden.

De Stenden Hogeschool, die in Zuid-Afrika, Thailand, Indonesië en Qatar onderwijsprogramma’s verzorgt voor haar eigen studenten en lokale studenten, moet zijn onderwijsaanbod aanpassen. Staatssecretaris Zijlstra maakte dinsdag 21 februari bekend dat Nederlandse universiteiten en hogescholen prioriteit moeten geven aan het onderwijs in eigen land.

Collegevoorzitter Leendert Klaassen noemt die beslissing 'verrassend' en vindt dat die geen recht doet aan het belang dat het ministerie van Onderwijs jarenlang hechtte aan internationalisering. 'Het Nederlandse hoger onderwijs wordt met dit besluit van de staatssecretaris op achterstand gezet en het hoger onderwijs in andere landen zal ons hierdoor voorbij streven.'

Het ‘Grand Tour’-concept van Stenden, waarbij Nederlandse studenten een deel van hun opleiding bij buitenlandse vestigingen van de hogeschool volgen, hoeft volgens de instelling niet te worden aangepast.

Een jaar geleden kwamen de buitenlandse vestigingen van Stenden Hogeschool in opspraak, omdat het onderwijs er niet goed genoeg zou zijn en er belastinggeld werd uitgegeven dat niet primair ten goede zou komen aan Nederlandse studenten.