Kamer achter strengere exameneisen

Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft donderdag 22 januari steun betuigd aan het plan van staatssecretaris Van Bijsterveldt om de exameneisen in het voortgezet onderwijs te verzwaren.

Met de nieuwe maatregel wil de staatssecretaris de vaak grote verschillen aanpakken tussen de cijfers voor het schoolexamen en het centraal examen. Op dit moment is het nog mogelijk het middelbareschooldiploma te halen zonder enige voldoende voor het centraal schriftelijk, aangezien leerlingen onvoldoendes mogen compenseren met de resultaten van hun schoolexamen.

Als de nieuwe maatregel in werking treedt, kunnen leerlingen vanaf het schooljaar 2011-2012 alleen slagen als ze voor het centraal examen gemiddeld een voldoende halen. Verder mogen leerlingen op hun eindlijst hooguit één onvoldoende (een vijf) hebben voor de basisvakken Nederlands, Engels en wiskunde. Over de vraag bij welk cijfer nu precies de grens voldoende-onvoldoende ligt, heerst enige onduidelijkheid: het CITO zegt dat een 5,45 voldoende is, de staatssecretaris houdt het op 5,50.

Van de Kamerleden schaart De Vries (CDA) zich het meest enthousiast achter de plannen, die volgens hem leiden tot ‘meer ambitie en vertrouwen’. Daarbij moeten we voor lief nemen dat er eventueel meer leerlingen zakken. Ook coalitiegenoten ChristenUnie en PvdA spreken hun steun uit, maar maken wel kanttekeningen. Zo vinden ze dat er meer tijd moet komen voor de tweede correctie van de examens. Slob (ChristenUnie) maakt zich bovendien zorgen over de gevolgen voor zorgleerlingen, bijvoorbeeld met dyslexie, en ‘bepaalde categorieën allochtone leerlingen’.

Dibi (GroenLinks) deelt die zorg en neemt het in het bijzonder op voor leerlingen die moeite hebben met wiskunde. Hij pleit ervoor ook een vier toe te staan voor Nederlands, Engels of wiskunde, mits die wordt gecompenseerd door minimaal één acht of twee zevens voor de andere basisvakken. Dezentjé Hamming (VVD) verwijt Dibi daarom te pleiten voor een ‘viertjescultuur’. Ook zij betuigt haar steun aan de plannen, al vindt ze het voorstel eigenlijk niet ver genoeg gaan: ‘Het is jammer dat er niet gekozen wordt voor drie voldoendes.’

Ook D66’er Van der Ham gaat het voorstel niet ver genoeg. Volgens hem heeft het pas zin een minimaal aantal voldoendes te eisen als het inhoudelijk niveau van de basisvakken Nederlands, Engels en wiskunde op peil is. Hij wil daarom de scholen eerst de kans geven hun onderwijs in die vakken te verbeteren.

De grootste tegenstand komt van SP’er Van Dijk, die zich de kritiek van een aantal maatschappelijke organisaties heeft aangetrokken. Hij steunt het idee achter de plannen, maar noemt de aanpak ‘driest’ en de timing ‘ongelukkig.’