Kamermarkt Amsterdam en Utrecht nog altijd belabberd

Dat blijkt uit de landelijke studentenenquête van het onderzoekscentrum Choice, waarvan de resultaten zijn verzameld in de database Studiekeuze-informatie, de informatiebron van de Keuzegids Hoger Onderwijs.
De oordelen van vijftigduizend studenten spreken klare taal. De kamers in Wageningen en Enschede scoren een 7,3 en een 7,1. Ook de kleine hogeschoolsteden Kampen en Ede staan hoog in de lijst, met een 7,4 en een 7.
Er is een sterke samenhang tussen de studentenoordelen en de gemiddelde kamerhuur. Enschede en Wageningen kennen de laagste kamerprijzen van het land. Studenten betalen er gemiddeld 218 en 241 euro per maand. Dat heeft Choice becijferd op grond van maandelijkse steekproeven op www.kamernet.nl.
Gemiddeld zijn studenten 304 euro aan hun kamer kwijt. Daarvoor krijgen ze iets meer dan zestien vierkante meter woonoppervlak. De basisbeurs van uitwonende studenten is overigens lager dan de gemiddelde huur: 248,48 euro per maand.
De grootste studentensteden Amsterdam en Utrecht bungelen nog steeds onderaan. Studenten die daar huisvesting zoeken, waarderen de kamermarkt met respectievelijk een 4,8 en een 5,1.
De kamermarkt in Amsterdam en Utrecht is niet voor niets berucht. In Amsterdam betaal je voor een kamer van vier bij vier meter 408 euro per maand. In Utrecht kost zestien vierkante meter 361 euro huur. De meeste kamers zijn er trouwens een stuk kleiner en dan woon je bovendien lang niet altijd legaal. Dit ondanks verwoede pogingen om via nieuwbouw de ergste spanning van de kamermarkt te halen.
Studiekiezers die willen weten hoe de situatie op de kamermarkt er per plaats uitziet, kunnen terecht op de website www.keuzegids.org. Klik in het menu ‘extra’s’ op ‘check je studiestad’. Behalve het studentenoordeel is daar ook de gemiddelde huurprijs per stad te zien. (HOP)

Zie ook: http://www.keuzegids.org/modules.php?name=Choice_city&pa=cities

Lijst van steden en hun studentenoordeel over de kamermarkt
(gemiddelde oordeel over beschikbaarheid, kwaliteit en betaalbaarheid)