Kamermarkt niet langer onder hoogspanning

Dat blijkt uit de database Studie Keuze Informatie van het onderzoekscentrum Choice, waarin informatie is verzameld voor studiekiezers. Het bureau becijferde voor 2007 een kamerprijs door gedurende een half jaar de prijzen te meten van het aanbod op www.kamernet.nl: landelijk meer dan twaalfduizend kamers.

De daling in de huur is bescheiden. Voor een kamer van vier bij vier betaalt een student in Amsterdam gemiddeld 387 euro per maand; dat is eenentwintig euro minder dan een jaar geleden. In Utrecht kost een kamer van zestien vierkante meter 343 euro. Vorig jaar was een student daarvoor nog 361 euro kwijt.
Daarmee blijven Amsterdam en Utrecht de duurste steden om te wonen. In alle andere grote studentensteden ligt de prijs voor een vergelijkbare kamer onder de driehonderd euro per maand. Ook daar daalde de gemiddelde huur.
Toch betalen studenten ietsje meer voor hun kamer dan vorig jaar. De gemiddelde prijs per vierkante meter daalt, maar studenten wonen in grotere kamers met meer voorzieningen.
Toch houdt studentenbond LSVb de woningnood in de grote studentensteden op de agenda. ‘Het is mooi dat de prijs aan het dalen is. Maar de kamermarkt in Utrecht en Amsterdam is nog altijd onvoldoende’, zegt bestuurslid Lisa Westerveld. ‘Veel studenten zijn daar nog altijd aangewezen op kleine kamertjes van particulieren, of gaan in een nabijgelegen plaats wonen.’ (HOP)