Kamervragen over ‘spookvakken’

Van Dijk diende schriftelijke vragen in naar aanleiding van een uitzending van het tv-programma Eén Vandaag, op vrijdag 9 maart. Daarin klaagden studenten – waarvan er maar één in beeld wilde verschijnen – dat ze voldoendes hebben gehaald voor vakken die ze nooit hadden gevolgd of waarvoor geen tentamen werden afgenomen. Vier hogescholen werden met name genoemd: de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden, Hogeschool Inholland, Avans Hogeschool en de Hogeschool van Amsterdam. De klachten over ‘spookvakken’ zouden echter ‘in heel Nederland’ voorkomen.
Hogescholen die bekostiging ontvangen voor een vak dat ze niet geven en waarvoor studenten een voldoende krijgen maken zich volgens kamerlid Van Dijk schuldig aan fraude. Hij denkt dat de ‘spookvakken’ een gevolg zijn van de outputfinanciering: hogescholen krijgen een flink deel van hun geld op basis van het aantal studenten dat ze afleveren. (HOP)