‘Kenniscentra in 2009 kostendekkend’

De kenniscentra van de faculteit Natuur en Techniek (FNT) moeten zich in 2009 zelf bedruipen. Dat zei directeur Robert Blom bij de behandeling van de begroting 2008 in de faculteitsraad.

De vier kenniscentra van de faculteit laten op de begroting voor 2008 een tekort zien van ruim vier ton, terwijl het Bachelorbedrijf (de onderwijspoot) een overschot heeft van een dikke zes ton. Dit is tegen de zin van de faculteitsraad, die vreest dat geld voor onderwijs naar de centra vloeit. De raad vindt dat de kenniscentra zelf de broek moeten ophouden en eiste die toezegging van de directeur voor het lopend jaar. Anders zou de raad tegen de begroting stemmen.

Maar volgens directeur Blom is dit voor 2008 niet meer mogelijk. Onder meer omdat de centra voor het eerst 25 procent aan overheadkosten betalen. Daarbij zijn zij niet zakelijk genoeg. Zo brengen zij werkzaamheden voor anderen, waaronder bacheloropleidingen, nog niet voldoende in rekening. ‘In 2009 zouden de kenniscentra wel kostendekkend kunnen draaien. Die toezegging moet mogelijk zijn.’

Een meerderheid van de raad nam genoegen met deze belofte en stemde voor de begroting.