Keurmerk voor zorgopleidingen Zuyd

Vijf zorgopleidingen van Zuyd Hogeschool vertalen de uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek zo goed naar de praktijk, dat ze er een speciaal keurmerk voor krijgen.

Onderwijskeurmeester NVAO beoordeelt niet alleen het niveau van opleidingen, maar kan ze ook een ‘bijzonder kenmerk’ geven als ze erg goed scoren op een bepaald gebied. Eerder kregen opleidingen onder meer zo’n keurmerk voor hun prestaties op het gebied van internationalisering of duurzaamheid.

De zorgopleidingen van Zuyd Hogeschool gooien hoge ogen met hun ‘evidence based practice’: uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek worden er meteen vertaald naar de praktijk en in het onderwijs verwerkt. Dat is volgens de NVAO uniek. De hbo-bacheloropleidingen ergotherapie, fysiotherapie, logopedie, verloskunde en verpleegkunde krijgen het keurmerk vanmiddag toegekend.

Eigenlijk zouden alle opleidingen wetenschappelijke resultaten in het onderwijs moeten verwerken, stelt lector Sandra Beurskens. 'Een patiënt met doorligwonden heeft geen behoefte aan een goede onderzoeker, maar aan een goede verpleegkundige die hem behandelt volgens de laatste inzichten.' Nu is de wisselwerking tussen onderzoek en onderwijs volgens haar vaak beperkt en leren studenten hooguit hoe ze literatuur kunnen vinden en een onderzoekje moeten opzetten.