Kieskompas helpt studenten met stemmen

Studenten van de Vrije Universiteit kunnen de hulp inroepen van een digitale stemwijzer tijdens de verkiezingen van de studentenraad. Na het beantwoorden van stellingen op de website http://studentenraad.kieskompas.nl rolt de kandidaat van hun keuze eruit. Ideetje voor de HU?

Bij veel universiteiten en hogescholen zijn deze maand verkiezingen voor de medezeggenschapsraden (Bij de HU zijn die begin volgend studiejaar). Het is een hele kluif om alle programma’s en de propaganda van de studentenfracties en kandidaten door te worstelen om zo een keuze te kunnen maken. Met de site van Kieskompas is deze klus in enkele minuten geklaard.

De 36 stellingen zijn geclusterd rond een aantal thema’s, zoals het verenigingsleven (ontgroenen moet verboden worden), onderwijsbeleid (alle colleges verplichten), faciliteiten (geen fastfood in de restaurants) en de identiteit van de VU (het religieuze karakter meer benadrukken). De gebruikers kunnen per thema zien welke fractie of kandidaat het dichtst bij hun ideeën staan. Via een button kunnen studenten meteen een stem uitbrengen.

De stemadvieswebsite is ontwikkeld door Kieskompas BV. Dit aan de VU gelieerde bedrijf wil burgers helpen een stem uit te brengen op basis van ‘wetenschappelijk verantwoorde methoden’. Eerder lanceerde Kieskompas onder meer een website voor de verkiezing van de Tweede Kamer, de ondernemingsraad aan de VU en de Amerikaanse presidentsverkiezingen.

Het concept van Kieskompas kan ook dienst doen bij andere universiteiten en hogescholen, beaamt directeur André Krouwel. ‘Voor een bedrag tussen 14 en 17 duizend euro krijgt de klant een kant-en-klare site aangeleverd, inclusief stellingen die op de locale situatie zijn toegesneden.’ Hij denkt dat dergelijke hulpmiddelen leiden tot een verhoging van de opkomst. ‘Daarbij stemmen de kiezers bewuster op basis van standpunten in plaats van op personen die ze toevallig kennen.’