Kijk uit, 8er je!

Wie wil een sms’je krijgen als een gek met geladen pistolen de faculteit binnenwandelt? De meeste Amerikaanse studenten hebben er geen behoefte aan, meldt The Associated Press.

Tweeëndertig mensen kwamen vorig jaar om het leven toen student Seung-Hui Cho met wapens over de campus dwaalde. Dat hadden er volgens critici minder kunnen zijn, als iedereen op tijd was gewaarschuwd na de eerste schoten. Sinds die omvangrijke moordpartij hebben veel universiteiten een nieuw alarmsysteem omarmd dat studenten een sms-bericht stuurt zodra er iets aan de hand is.

Alleen geeft de overgrote meerderheid van de studenten zijn mobiele nummer niet. Slechts vijftien tot veertig procent van de studenten doet eraan mee. Dit ondanks verschillende voorvallen, ook na de moorden in Virginia Tech. En zelfs daar zijn vier van de tien studenten niet aangesloten op het sms-systeem.

Beveiligingsbedrijven willen graag meer studenten bereiken, maar hoeven geen honderd procent dekking. Als een kwart van de studenten gealarmeerd wordt, verspreidt het nieuws zich snel genoeg, hopen ze.