Klachten over verpleegkunde in Rotterdam

De kwaliteitsbewakers van de NVAO  vragen de Hogeschool Rotterdam om opheldering vanwege klachten over de opleiding verpleegkunde. Volgens studenten vallen lessen uit, kloppen de roosters niet en laat de begeleiding te wensen over.

Het balletje begon te rollen door een vernietigend artikel op de website van het tijdschrift Nursing. Daarin erkent het college van bestuur de problemen. ‘De klachten zijn ernstig en het heeft ook geen zin er omheen te draaien’, zegt collegelid Gerard van Drielen.

Het management van de opleiding zou al zijn vervangen. Er komt een plan van aanpak. Intussen spuien studenten hun onvrede op een hyves-pagina.

Voorheen waren zulke controles de taak van de Onderwijsinspectie. Ook bij oprichting van de NVAO stond het zo nog in de afspraken. Tegenwoordig gaat de NVAO over de kwaliteit van het onderwijs, zoals de lesstof, terwijl de Inspectie over de organisatie gaat, zoals roosters en falend management. Ook problemen met het hele stelsel van hoger onderwijs vallen onder de Inspectie.