Kleinschaligheid goed voor allochtoon

Dat blijkt uit onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam in opdracht van Echo, het expertisecentrum voor diversiteitsbeleid in het hoger onderwijs. Opvallend genoeg doen autochtone studenten het volgens de onderzoekers juist iets beter in een traditionele leeromgeving, waarin bijvoorbeeld veel hoorcolleges worden gegeven.
Waarom allochtonen zo gedijen in kleinschalige onderwijsvormen, is niet helemaal duidelijk. ‘Allochtone studenten kiezen over het algemeen vaak voor grootschalige economische of juridische opleidingen, omdat ze daarmee sneller een baan denken te vinden’, oppert Mary Tupan, directeur van Echo. ‘Wie een kleinschalige opleiding volgt, heeft waarschijnlijk beter over zijn keuze nagedacht. Dat kan schelen.’
De onderzoekers hebben niet onderzocht of allochtone vrouwen – die beter presteren dan mannen – vaker voor de kleine opleidingen kiezen. Ook de precieze afkomst van allochtone studenten is niet meegewogen; het zou kunnen dat de ene groep het beter doet dan de andere.
Een opmerkelijke uitkomst is verder dat het eindexamencijfer van allochtonen niets zegt over hun studievoortgang. Selectie aan de poort kan daarom in hun nadeel uitvallen, menen de onderzoekers. Onder autochtonen zou de cijferlijst wel enige voorspellende waarde hebben.
Het onderzoek is gedaan onder de eerstejaars van zes universitaire en acht hbo-opleidingen. In totaal deden meer dan duizend studenten aan het onderzoek mee. (HOP)