Komst RIVM naar De Uithof is zeker

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) komt definitief naar De Uithof. De Rijksgebouwendienst en Universiteit Utrecht ondertekenden dinsdag 28 februari de erfpachtovereenkomst.

De RIVM huist momenteel in zo’n vijftig gebouwen met een oppervlakte van circa 100.000 vierkante meter in Bilthoven. Het nieuwbouwpand telt ongeveer 55.000 vierkante meter en verrijst aan de Sorbonnelaan. Hier staat nu het Wentgebouw maar dat wordt vanaf eind dit jaar gesloopt. Het stamt uit 1974 en voldoet niet meer aan de eisen van de tijd. De verhuizing van de 1450 RIVM-medewerkers moet in 2018 plaatsvinden.

Behalve kantoren zal het nieuwe pand het grootste stralings- en microbiologielaboratorium huisvesten. Het RIVM koos voor De Uithof – ofwel Utrecht Science Park – onder meer vanwege de mogelijkheden tot samenwerking met de universiteit, UMC Utrecht en de HU. Ook andere onderdelen van het ministerie  van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, zoals het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen, krijgen mogelijk en plek in het nieuwe gebouw.