Kookboek in de strijd tegen conflicten

Recepten, verhalen, puzzels. Een groep studenten communication & media design (CMD) heeft het ‘Kookboek van de vluchteling’ ontworpen. Daarmee wonnen zij een prijs van 1000 euro.

Omdat vluchtelingen door hun onzekere situatie veelal niet in de gelegenheid zijn uitgebreid te koken, bevat het boek recepten met een beperkt aantal ingrediënten. Daarnaast komt er een website met achtergrondinformatie en waar eenieder berichten kan achterlaten. ‘Een boek dat niet alleen leuk is maar ook aanzet tot denken (en mogelijk ook handelen)’, schrijven de studenten.

Drie groepen CMD-studenten en drie groepen jongeren uit de Utrechtse wijk Kanaleneiland deden mee met het project Kruisbestuiving. Daarmee doet jong en oud ideeën aan de hand om conflicten op te lossen. Tijdens het festival ARK PARK op zondag 3 juni in Kanaleneiland koos de jury het kookboek als beste concept. De studenten gaan met behulp van het gewonnen bedrag het ontwerp ook daadwerkelijk uitvoeren.