Kraakzaak studenten journalistiek geseponeerd

Twee studenten journalistiek hoeven toch niet voor te komen vanwege hun vermeende deelname aan het kraken van een pand in Amsterdam. Hun zaak is geseponeerd omdat ze zich van te voren bij de politie hadden gemeld.

De vierdejaars studenten Jacco Hamilton en Jaap den Ouden filmden dinsdag 14 oktober vanuit een kraakpand aan de Pretoriusstraat de aangekondigde ontruiming. Samen met enkele tientallen krakers werden zij door de Mobiele Eenheid opgepakt en voor enkele uren in de cel gezet. Bij hun vrijlating kregen zij te horen dat ze 11 februari voor de rechter moeten verschijnen.

In een brief aan de officier van justitie heeft het tweetal hun verbazing uitgesproken dat ze moeten voorkomen. Zij hadden immers vooraf bij de politie gemeld dat ze een filmitem zouden maken. Na overleg heeft de officier van justitie besloten de zaak te seponeren. Hamilton filmde de ontruiming voor zijn stage bij het mediabedrijf All Media en Den Ouden was werkzaam voor de community HU Media.