Een lesbevoegdheid voor universitaire studenten die een educatieve minor hebben gevolgd, draagt niet bij aan de kwaliteit van het onderwijs, vrezen hbo-lerarenopleidingen en de Algemene Onderwijsbond.
Wo-bachelors met een didactische aantekening op het diploma mogen straks lesgeven in het vmbo en in de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Het is één van de maatregelen waarmee OCW het lerarentekort te lijf gaat.
‘Bij deze oplossing heb ik veel vragen over de kwaliteit’, zegt Ans Buys,
directeur van de Fontys lerarenopleiding in Tilburg en voorzitter van het
overlegorgaan van lerarenopleidingen. ‘Er is een groot verschil tussen het
volgen van een vakinhoudelijke universitaire bachelor en lesgeven in
hetzelfde vak op een middelbare school. De didactiek wordt gigantisch
onderschat en het lerarenberoep tekort gedaan als je denkt dat je zoiets
in een minor kunt regelen.’
‘Dit is geen versterking van de kwaliteit van het onderwijs’, vindt ook
Jacques van Meegen, directeur van het lerareninstituut van de Hogeschool
Arnhem en Nijmegen (HAN). ‘De vakopleiding aan de universiteit duurt
straks een paar maanden. Bij ons vier jaar.’ Hij plaatst ook vraagtekens
bij de suggestie van de staatssecretaris dat lesgeven een gewoon
bijbaantje is. ‘Je moet je afvragen of voor de klas staan een alternatief
is voor vakken vullen. Scholen willen een gepassioneerde leerkracht, en
competenties om met leerlingen om te gaan.’
De Algemene Onderwijsbond (AOb) is eveneens kritisch. ‘Deze studenten
moeten niet worden gezien als volwaardige leraar’, zegt AOb-woordvoerder
Jurjen van den Bergh. Hij kan zich voorstellen dat studenten met een minor
op zak een status krijgen als leraar-in-opleiding, zoals ook bij
zij-instromers gebeurt. Maar lesgeven door studenten is zeker geen
structurele oplossing voor het lerarentekort. ‘Alleen omdat het vijf voor
twaalf is op de onderwijsmarkt, vinden we deze maatregel als lokkertje
acceptabel.’
Toch is de HBO-raad wel positief over het plan. ‘We vinden het goed dat er verschillende manieren worden bedacht om mensen te kwalificeren voor het onderwijs’, zegt woordvoerder Annelieke van Schie. Toch vindt ook zij dat de kwaliteit niet in gevaar mag komen. ‘Eisen op het gebied van kwaliteit en didactiek moeten voor iedereen gelden, ook voor deze studenten.’