Kunstonderwijs zet mes in aanbod

De kunsthogescholen willen in 2015 bijna 1400 minder kunstenaars, vormgevers en musici opleiden. Door daarnaast beter te gaan samenwerken, willen ze hun onderwijs verbeteren.

‘In houtskool’ schetsen de kunsthogescholen wat ze gedaan hebben sinds ze vorige zomer aankondigden dat ze opleidingen met weinig perspectief op werk kleiner en selectiever zullen maken. Staatssecretaris Zijlstra reageerde daar destijds positief op, maar waarschuwde dat de kunstopleidingen het geld dat ze met deze reductie besparen alleen mogen houden als ze goed samenwerken.

HBO-raadvoorzitter Thom de Graaf heeft de plannen gisteren aangeboden aan demissionair staatssecretaris Zijlstra. In juni moet er duidelijkheid komen over de financiële consequenties. In de loop van volgend studiejaar moeten de plannen voor de overige kunstdisciplines klaar zijn.

Fontys Hogescholen, Zuyd Hogeschool, Avans Hogeschool en de Design Acadamy lijken het verst gevorderd. Wie daar autonome beeldende kunst of vormgeving wil studeren, meldt zich straks aan bij ‘Bureau Zuid’. Masteropleidingen en lectoraten zullen bovendien maar op één locatie worden aangeboden.

In de Randstad gaan Codarts Rotterdam en de Hogeschool der Kunsten Den Haag intensief samenwerken. En binnen de Hogeschool Rotterdam zullen de kunstopleidingen expertise delen met andere bacheloropleidingen als mediatechnologie, informatica en industrieel productontwerpen.

De Hanzehogeschool Groningen draagt de masteropleiding theatervormgeving over aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Bovendien gaan beide instellingen hun bacheloronderwijs zodanig afstemmen dat het aansluit op de masteropleidingen van beide instellingen.

Ook de negen conservatoria hebben knopen doorgehakt. Zo zal het Conservatorium Maastricht zich de komende jaren profileren op samenspel in klassiek en jazz en het Fontys Conservatorium Tilburg op de crossover tussen klassiek, lichte muziek en pop. Beide instellingen gaan vaker studenten naar elkaar doorverwijzen.

Ook de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht gaan hun aanbod beter afstemmen.