Kwart Utrechtse studenten vreest huisbaas

Een kwart van de studenten in Utrecht is bang voor de reactie van de huisbaas als zij naar de huurcommissie stappen. Dat blijkt uit onderzoek van USF Studentenbelangen onder ruim vijfhonderd studenten.

De gevreesde represailles weerhoudt hen de gang naar de commissie te maken om een vermeende hoge huurprijs aan te vechten. Gemiddeld kunnen studenten 119 euro per maand minder gaan betalen wanneer zij dit wel doen.

Officieel kan een huisbaas studenten niet zo maar uit huis zetten. Maar de praktijk wijst uit dat zij soms uit veiligheidsoverwegingen verhuizen, stelt USF. Zij krijgen soms te maken met dreigtelefoontjes en fysiek geweld van de huisbaas.

USF Studentenbelangen roept de gemeente Utrecht op om de hoge huren aan te pakken en zo ‘te zorgen voor de veiligheid van studenten die in Utrecht komen wonen’. Op de website www.normalehuur.nl kunnen studenten becijferen hoeveel zij te veel betalen en hoe ze zich bij de huurcommissie kunnen melden.