Liegen tot het eind

Jarenlang verstrikken ze zich in hun leugens, zeggen ze tegen hun ouders dat ze bijna gaan afstuderen en dan komt het uit: ze hebben nauwelijks iets uitgevoerd. In Tilburg hebben ze daar een term voor bedacht: de pretendstudent.

Univers, het blad van de Universiteit van Tilburg, heeft enkele schrijnende verhalen verzameld over studenten die hebben gelogen tot het misging. Dan stond een hele familie bij de studentenbalie om te vragen waar de zoon des huizes zou afstuderen. Maar hij was bij lange na nog niet klaar. Eén student economie maakte zelfs een dag voor zijn zogenaamde ‘afstuderen’ een einde aan zijn leven. Voor sommige pretendstudenten is het afstuderen een stok achter de deur: de schijn kan en hoeft niet langer te worden opgehouden.

Hoeveel pretendstudenten er zijn, meldt Univers niet. Tilburgse studentendecanen en adviseurs zeggen er elk minstens één keer per jaar mee te maken te krijgen. De leugens van de pretendstudent komen meestal door een telefoontje met de ouders aan het licht.