LSVb helpt zwakke rekenaars pabo

Maar liefst een kwart van de eerstejaars haalt de via de computer afgenomen toets ook na twee herkansingen niet en krijgt een bindend negatief studieadvies. Ze mogen niet naar het tweede jaar.
Er zijn omstandigheden die een extra herkansing rechtvaardigen. Zo neemt de Hogeschool van Amsterdam de gezakte studenten een vierde toets af omdat ze bij de tweede toets last hadden van geluidsoverlast door de verbouwing van een belendend lokaal. Ingewikkelder ligt het met herkansingsverzoeken vanwege technische onvolkomenheden van de computertoets. Zo klaagden gezakte studenten dat ze niet konden inzien welke fouten ze hadden gemaakt. Een andere klacht was dat de computertoets geen ‘vragenteller’ kent, zodat studenten tijdens de toets niet weten hoeveel tijd ze nog over hebben. Intussen is besloten dat studenten hun toets bij het Cito in Arnhem kunnen inzien en dat de toets volgend jaar een ‘teller’ heeft.
De LSVb zet binnenkort een checklist op haar website (www.lsvb.nl) waarvan klagende studenten gebruik kunnen maken. (HOP)