Máxima deelt wijsheid in geldzaken

Prinses Máxima bezocht ROC Midden Nederland voor een gastles over verstandig omgaan met geldzaken. Leerlingen vertelden haar over hun ideale telefoon.

Het is vrijdag 10 januari en druk op ROC Midden Nederland. De hal van het Welzijn College staat vol leerlingen, docenten en medewerkers die in spanning afwachten. Alle ogen zijn gericht op de voordeur, waar Prinses Máxima haar entree zal maken. Erica Terpstra staat klaar om de prinses te ontvangen. Zij is aanwezig in haar functie als voorzitter van het comité van aanbeveling van stichting LEF (Leven en Financiën). Deze stichting probeert jongeren financiële verantwoordelijkheid aan te leren. Iedereen lijkt kalm, maar als de koninklijke wagen voorrijdt komt iedereen in actie. Fotografen klikken erop los, beveiligingsmedewerkers begeleiden de prinses naar binnen en uit de hal klinkt groot gejuich.

De jongeren die meedoen aan de les zijn in groepen verdeeld. Zij gaan discussiëren over welke stappen je neemt bij het maken van een grote aankoop. De prinses en Terpstra schuiven aan bij elk van de groepjes, zodat iedereen de kans krijgt om een gesprek met de prinses aan te gaan. De leerlingen zijn onder de indruk, maar voelen zich snel op hun gemak. Tijdens vier rondes wordt telkens een vraag behandeld die je stelt bij het kiezen van een mobiele telefoon. Bij de eerste vraag, wat de leerlingen zoeken in een mobiele telefoon, vraagt de prinses aan de groepsleden over hun voorkeuren. Ze kijkt iedereen aandachtig aan en probeert iedereen aan het woord te laten.

De les is onderdeel van een samenwerking tussen Hogeschool Utrecht en ROC Midden Nederland. HU-studenten van de opleiding sociaal juridische dienstverlening organiseren onder anderen financiële spreekuren op het ROC. Leerlingen die geldproblemen ondervinden worden daar weer op weg geholpen. Als erevoorzitter van het platform ‘Wijzer in geldzaken’ houdt de prinses zich bezig met het informeren van kinderen en jongeren over financiën.

Na een dik uur vertrekt Máxima weer net zo plotseling als dat ze gekomen is. De hal staat wederom vol met toeschouwers die nog een blik willen werpen op de prinses. Met een laatste zwaai verdwijnt ze in de auto.