Mare is nog niet verloren

Tussen de steunbetuigingen staan ook namen van schrijvers als Joost Zwagerman en Kees ’t Hart. Op dinsdagmiddag hadden al meer dan zestienhonderd mensen hun naam op de lijst gezet: 463 medewerkers van de universiteit, 670 studenten en 480 buitenstaanders.
Het college van bestuur wil dat het onafhankelijke universiteitsblad Mare ophoudt met het schrijven van nieuwsberichten. De krant moet zich voortaan richten op opinie en debat. De pr-afdeling brengt een wekelijkse nieuwsbrief uit en die, menen de bestuurders, verschaft de Leidse academische gemeenschap voldoende informatie. Mare zou zonder nieuws ook niet meer wekelijks mogen verschijnen; tweewekelijks zou volstaan.
Volgende week is het Prinsjesdag. Dan presenteert de regering de begroting en hebben de meeste media hun handen vol. Volgens een woordvoerder is het toeval dat de beslissing in de mediadrukte rond de rijksbegroting wordt genomen. (HOP)