Mazzel of pech met rente IB-groep

Een jaartje eerder of later afstuderen kan flinke gevolgen hebben voor de rente over de studieschuld, ontdekte dagblad De Pers. Want het rentepercentage staat voor vijf jaar vast.

De studentenbonden lijken er niet wakker van te liggen. Toen ze met minister Plasterk over de nieuwe afbetaalregeling onderhandelden, hebben ze de renteperiode niet ter sprake gebracht. ‘We vonden andere onderwerpen belangrijker’, zegt Hidde Terpoorten, voorzitter van het Interstedelijk Studenten Overleg.

Maar ideaal vindt hij het systeem niet. Door de renteverschillen betaalt de ene afgestudeerde veel meer dan de andere. De Pers geeft een voorbeeld waarbij het in vijf jaar 1859 euro scheelt. ‘Je zou eigenlijk de keuze moeten hebben tussen vaste en flexibele rente’, zegt Terpoorten. ‘Op allebei de manieren kun je geluk hebben of de boot ingaan, maar dan is het ten minste een eigen keuze.’

De rente van de Informatie Beheer Groep is lager dan de rente van commerciële geldschieters. Hij staat voor vijf jaar vast, zodat afgestudeerden weten waar ze aan toe zijn. De rente schommelde de afgelopen vijf jaar tussen de 2,74 en 4,17 procent. Voor 2008 staat hij op 3,58 procent.