Miljoenentekort op begroting

De begroting van de HU over het jaar 2009 telt een tekort van 4,7 miljoen euro. Het financieel perspectief de jaren erna is beter.

Het gat op de financiële huishouding ontstaat door tekorten op de deelbegrotingen huisvesting (3,2 miljoen), faculteit Educatie (1,7 miljoen) en enkele Shared Service Centra (1,7 miljoen). Vier van de zes faculteiten en de HU Diensten eindigen in de plus door het inzetten van eigen reserves (in totaal 2,2 miljoen). Alleen de faculteit Maatschappij en Recht realiseert op eigen kracht een sluitende begroting.

Oorzaken van het tekort zijn de groeiende studentenaantallen, een grote overhead en de stijgende kosten van huisvesting en energie. Het college heeft met de faculteit Educatie en betreffende SSC’s de afspraak gemaakt dat zij binnen afzienbare tijd de financiële problemen oplossen. Ook een herziening van het huisvestingsbeleid moet toekomstige overschrijdingen tegengaan.

Het financieel plaatje over meerdere jaren toont een positieve ontwikkeling. De verwachting is dat de begroting van 2010 nog een tekort laat zien van 2,5 miljoen, maar daar staat tegenover dat het onttrekken van middelen uit de reserves beperkt blijft tot enkele tonnen. Het jaar daarop zou een overschot ontstaan van 0,7 miljoen euro.

De centrale medezeggenschapsraad vergadert woensdagmiddag 28 januari over de begroting 2009.